شیر کم چرب ممکن است خطر چاقی را در کودکان افزایش دهد

2 ژانویه 2020- بیشتر کودکان هر روز شیر گاو مصرف می کنند. با افزایش میزان چاقی پزشکان توصیه می کنند کودکان 2 ساله و بالاتر از شیر کم چرب برای کاهش وزن و عوارض ناشی از آن استفاده کنند. اکنون محققان دریافته اند کودکانی که شیر کامل می نوشند در مقایسه با کودکانی که شیر کم چرب می نوشند، 40 درصد خطر اضافه وزن یا چاقی کمتری دارند.

تیمی از محققان در بیمارستان سنت مایکل در تورنتو به بررسی ارتباط بین مصرف چربی شیر گاو و خطر اضافه وزن یا چاقی در کودکان یک تا 18 ساله پرداختند. در این تحقیق که در Journal of Clinical Nutrition  منتشر شده است ، 28 مطالعه از هفت کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که در آنها حدود 21000 کودک شرکت داشتند.

خطر چاقی کمتر است

محققان گفتند که 18 مورد از 28 مطالعه نشان داده اند که کودکانی که شیر کامل مصرف می کردند، 40 درصد خطر ابتلای کمتری به اضافه وزن یا چاقی دارند.

محققان اظهار داشتند كه ده مورد از 28 مطالعه، ارتباطی بین مصرف شیر پرچرب و خطر کمتر ابتلا به چاقی را نشان ندادند. با این حال، آنها گفتند که هیچ یک از مطالعات نشان نداده اند که نوشیدن شیر کم چرب ممکن است خطر چاقی را کاهش دهد.

یافته های این مطالعه دستورالعمل های کنونی و بین المللی کانادا را که توصیه می کند کودکان در هنگام رسیدن به دو سالگی و بعد از آن، به جای شیر کامل، شیر کم چرب بنوشند تا خطر چاقی در آنها کاهش یابد را مورد بررسی قرار داد.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که کودکان از 2 سالگی به بعد بجای شیر کامل با شیر کم چرب تغذیه شوند در حالی که دستورالعمل NHS توصیه های مشابهی را صادر کرده است، اما همچنین گفته است که چربی موجود در شیر کالری و ویتامین های مهمی را به کودکان می رساند.

دکتر Jonathon Maguire، نویسنده اصلی و متخصص کودکان در بیمارستان سنت مایکل گفت: اکثر کودکان روزانه شیر گاو مصرف می کنند و این شیر برای بسیاری از کودکان عامل اصلی دریافت چربی از رژیم غذایی است. در بررسی کنونی مشخص گردید که کودکانی که به توصیه ی قبلی ما مبنی بر تغییر شیر به شیر کم چرب از دو سالگی عمل کرده اند، لاغرتر از کسانی نیستند که شیر کامل مصرف می کنند، او معتقد است که برای تأیید این یافته ها تحقیقات بیشتری لازم است.

ممکن است کودکانی که شیر کامل می نوشند، احساس سیری بیشتری کنند و نسبت به کودکانی که با همان میزان شیر اما از نوع کم چرب تغذیه می شوند، لاغرتر باشند. زیرا احتمالا گرسنگی گروه دوم با دادن میان وعده های غذایی دیگر مانند نان، بیسکویت و چیپس جبران می شود که می تواند منجر به چاقی شود.

محققان امیدوارند که علت این موضوع و تأثیر شیر کامل و چگونگی کاهش خطر چاقی را از طریق یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی بررسی کنند. آنها افزودند: مطالعاتی که آنها بازنگری و متآنالیز کرده اند، همه مطالعات مشاهده ای بودند، به این معنی که آنها مطمئن نیستند که شیر کامل باعث کاهش خطر چاقی شده است یا ممکن است این موضوع مربوط به سایر عواملی باشد که به کاهش خطر چاقی کمک می کنند.

چاقی یک تهدید رو به افزایش برای سلامت است

سازمان بهداشت جهانی (WHO)اعلام کرد که تعداد نوزادان و کودکان خردسال دارای اضافه وزن و چاق ، بین 0 تا 5 سال ، از 32 میلیون در سراسر جهان در سال 1990 به 41 میلیون در سال 2016 افزایش یافته است، چاقی در دوران کودکی با طیف گسترده ای از عوارض جدی سلامت و خطر بیشتر برای ابتلا به بیماری های زودرس از جمله دیابت و بیماری های قلبی مرتبط است.

چاقی به شرایط سلامتی مختلفی از جمله بیماری های قلبی عروقی ، فشار خون بالا ، حمله قلبی ، دیابت ، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان گره خورده است.

منبع:

The American Journal of Clinical Nutrition. https://academic.oup.com/ajcn/advance-article-abstract/doi/10.1093/ajcn/nqz276/5680464

https://www.news-medical.net/news/20200102/Reduced-fat-milk-may-increase-the-risk-of-obesity-in-children.aspx